Jei vaikystėje skaitėte Kiplingo Mauglį ar bent matėte jį per TV, įsivaizduojate, kaip turi atrodyti tikros indiškos džiunglės – su pitonais, tigrais ir pašėlusiais banderlogais. Smauglių ir didžiųjų kačių saloje tektų ilgai paieškoti (konkrečiau – Jalos nacionaliniame parke), o štai beždžionės pačios jus susiras. Tiksliau, jūsų daiktus, jei išeidami neuždarysite balkono durų.
To gėrio Šri Lankoje – kaip pas
mus benamių kačių. Visos šventyklos ir turgavietės knibžda landžių ilgauodegių.
Netrūksta beždžionių ir garsiajame „Kandalamos“ viešbutyje, įsikūrusiame ant
įspūdingo skardžio amžinai žaliuojančio miško širdyje.
Jų gausu visur, o viešbučio
sargai net turi tramdyti jų būrius laidynėmis, nes maistas grobiamas nuo stalų,
senukų turistų lėkščių. Kartais net čerpės nulupamos nuo stogų, kai jaunikliai
įsisiautėja. Toks smagus siautulys.
Polunaruvos ir Anuradhapūros
šventyklos centrinėje Šri Lankoje – didžiulės įspūdingų griuvėsių kolekcijos.
Buda sėdi, Buda guli, o štai ten – laimina. Takai, laiptai, skulptūros,
šiurkšti žolė su mažais skorpionais. O visur aplink – karstosi, ropinėja,
blusinėjasi beždžionės raudonais arba juodais snukiais. Užtat šunys ten
dienomis snaudžia kaip pakirsti – negirdėjau lojančio ar urzgiančio. Kačių
(neskaitant leopardų) toje saloje regėti iš viso dar neteko.
Geriausia vieta įsikurti šio
regiono tyrinėtojams yra Habaranos kaimas, supamas džiunglių ir ežerų. Iš jo
nesunkiai padieniui aplankysite Sigiriją, Polunaruvą, Anuradhapūrą, Dabmublą su
urve miegančiu Buda ir taip toliau. Vertinantys kolonijinį stilių ir prabangą
apsistos garsiajame „Cinnamon Lodge“ viešbutyje, taupatieji aplink ras kiek
pigesnių, bert irgi labai gerų vietų.
Kandis, kuriame yra dantis
Vienas įspūdingiausių Šri
Lankos istorijos paminklų – Budos danties šventykla senojoje sostinėje Kandyje.
Šioje vietoje nuolat grūdasi vienuoliai, turistai, prekeiviai. Ten yra buvę
visko, sykį tamilai susprogdino šventyklą nenužudydami nė vieno užsieniečio. Po
šio išpuolio buvo labai sugriežtinta šventyklos apsauga, dabar jie visi labiau
atsipalaidavę.
Kai į Kandį XVI amžiuje
įsibrovė portugalai, jie ir paskelbė miestą karališkąja sostine. Sostine
miestas išliko iki anglų okupacijos 1815 metais. Miestą juosia ilgiausia saloje
Mahavelio upė.
Po mirties sudeginto Budos
dantį iš laužo išnešė vienuolis, o paskui iš Indijos buvo slapčia išgabentas į
Šri Lanką, kad neatitektų kitatikiams.
Tada Kandžio karalius pastatė
pirmąją šventyklą, skirtą šiai relikvijai. Ji kiekvieną kartą būdavo pernešama
į naująją sostinę, kur būdavo pastatoma ir tam skirta šventykla. Budos dantis
visais laikais simbolizavo valdžią, todėl kai kurie lyderiai dėl relikvijos net
suremdavo kardus.
Budos dantį vienuoliai parodo
kas šešeri metai. Pastarąjį kartą relikvija demonstruota 1995 metais. Ceremonijų
metu dantis nešamas ant išpuošto dramblio nugaros. Šalia šventyklos yra
mauzoliejus drambliui, mirusiam prieš septynerius metus. Jis 50 metų ceremonijų
metu nešiojo Budos dantį.
Aš lipu, tu lipi, jis ji lipa
Kitos salos įžymybės žmones
traukia pažiūrėti iš viso pasaulio. Sigirija, lietuviškai – „Liūto uola“,
matyti už dešimčių kilometrų. Tai – raudono atspalvio 200 metrų aukščio uola,
ant kurios penktajame amžiuje buvo pastatyta tvirtovė ir rūmai.
Dabar iš rūmų likusios tik
įspūdingos plytų krūvos, o iš masyvios liūto skulptūros – pora įspūdingo dydžio
letenų. Tačiau ypatingo grožio gamta ir nuo uolos atsiveriantys vaizdai
nepalieka abejingų Sigirijai.
Tvirtovę pastatė toks istorinis
psichopatas, 477 metais nužudęs savo tėvą ir užėmęs sostą. Bijodamas netikro
brolio keršto, princas Kasijapa ant uolos įkūrė neprieinamą rezidenciją.
Čia tėvažudys gyveno beveik 18 metų. Vėliau, artėjant įbrolio armijai, jis
nusileido nuo uolos. Kasijapos armija išsilakstė, o jis, nenorėdamas pasiduoti,
nusižudė.
Jo įbroliui rūmų neprireikė.
Uola kelis šimtmečiams buvo užmiršta. Vėliau čia įsikūrė vienuoliai.
Įrašai ant vadinamosios
veidrodinės sienos leidžia manyti, kad čia iki XI amžiaus atvykdavo žmonės
pasigėrėti didžiausiais žemyne vandens sodais ir ant uolos išpaišytomis
freskomis, vaizduojančiomis kelias dešimtis pusnuogių merginų didelėmis
krūtimis.
Iki mūsų laikų išliko tik
kelios senosios freskos. Didžiąją dalį piešinių sunaikino kantrybės netekę
vienuoliai, kuriems pusnuogių moterų vaizdai ant sienų trukdė medituoti. Ir
šiaip – kuo čia dėtos tos šokėjos?
Ši uola smagi tuo, kad gauni
kaip reikiant pamiklinti kojas lipdamas į viršų siaurais laiptais, o paskui
atgal. Atsivėrę horizontai, nuovargis raumenyse ir gaivus vėjas į veidą –
nuostabus jausmas.
Rudi pagaliai ir kiti lobiai
Kalbant apie skonį ir kvapą,
čia Šri Lankai sunku rasti lygių destinacijų. Klajodamas po, atrodytų,
bekraščius prieskonių sodus labai aiškiai suvoki, kodėl dėl šios mažytės salos
kraują liejo tolimų šalių vyrai. Gidai lipnūs kaip santalo medžio aliejus,
suokia sakmes apie kakavą, vanilę, cintronelą, laužia lapus, kiša uostyt,
ragina ragauti, tikėdamiesi tavo veide nuostabos, susižavėjimo ir kitų gerų
emocijų.
Arabai, portugalai, olandai,
britai čia veržėsi dėl prieskonių, o labiausiai – cinamono, kurio lotyniškas
pavadinimas kilęs nuo Ceilono salos vardo. Žmonės čia prieskonius nuo
neatmenamų laiko vartoja kaip medikamentus, maisto produktų konservavimo
priemonę ir patiekalų skoniui pagerinti.
Rausvos spalvos alksnį
primenantis cinamonas XVI amžiaus pradžioje priviliojo portugalus. Po jų
atsigrūdo ir visi kiti užkariautojai.
Vizitai į prieskoninių augalų
sodus turi dvi prasmes. Pirma: pažiūrėti, kaip auga muskato riešutai, imbieras,
kardamonas, ananasai, gvazdikėliai, pipirų medžiai. Didžiausiame salos sode
jums būtinai parodys ir rusų caro Nikolajaus II sodintą drūtą medį, ir tokią
liauną nuodvasą, kurią čia kadaise pasodino sovietų kosmonautas Jurijus
Gagarinas.
Antras šių apsilankymų tikslas
– atnaujinti aliejų, prieskonių ir tinktūrų atsargas iš pirmų rankų.
Komentarai
Rašyti komentarą